سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) منتشر کرد: فهرست مواد و روش‌های ممنوعه 2024 به همراه خلاصه‌ای از تغییرات لیست جدید داروهای تحت نظارت

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) منتشر کرد: فهرست مواد و روش‌های ممنوعه 2024 به همراه خلاصه‌ای از تغییرات لیست جدید داروهای تحت نظارت
سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) طبق معمول هر ساله و در ابتدای اکتبر سال جدید، فهرست مواد و روش‌های ممنوعه را به همراه خلاصه‌ای از تغییرات لیست جدید داروهای تحت نظارت منتشر کرده است که این متن توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (ایرانادو) ترجمه و در اختیار عموم قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک، سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ابتدای اکتبر هر سال فهرست مواد و روش‌های ممنوعه را به همراه خلاصه‌ای از تغییرات لیست جدید داروهای تحت نظارت منتشر می‌کند. داروهای تحت نظارت، داروهایی هستند که جزء موارد ممنوعه نیستند ولی از نظر میزان مصرف و عوارض تحت نظر وادا قرار دارند تا در صورت مصرف غیرمتعارف یا اثبات عوارض جانبی در فهرست مواد ممنوعه سال های آتی قرار بگیرند.
با توجه به نزدیکی مسابقات المپیک نیاز است ورزشکاران توجه ویژه ای به این لیست و تغییرات آن داشته باشند. از جمله تغییرات قابل تامل در این لیست قرار گرفتن داروی "ترامادول" در لیست مواد ممنوعه در حین مسابقه به عنوان جزئی از بخش S7 (مخدرها) از ابتدای سال 2024 است. در صورت وجود حداقل
  20µg/mL در نمونه ی ورزشکار تست مثبت تلقی میشود.
ترامادول به عنوان یک ماده شبه مخدر برای چندین سال در برنامه نظارت مصرف وادا بود، داده های جمع آوری شده حاکی از استفاده قابل توجه ترامادول در ورزش بود. همچنین سوء مصرف ترامادول در جمعیت عمومی با خطرات وابسته به دوز، شامل وابستگی فیزیکی، اعتیاد به مواد مخدر و مصرف بیش از حد (Over dose) همراهی دارد که نگران کننده است. به علاوه مطالعات تحقیقاتی افزایش عملکرد ورزشی بالقوه برای ترامادول را تایید کرده اند و در نهایت از ابتدای سال 2024 استفاده از این دارو در حین مسابقات ممنوع اعلام شد.
نکته‌ی قابل توجه دیگر این که داروی "ونلافاکسین" که یک داروی ضد افسردگی غیر ممنوعه از دسته‌ی SNRI است، به سبب شباهت مولکولی با ترامادول ممکن است موجب خطای تشخیصی آزمایشگاه شود و به صورت کاذب تست را مثبت کند. در نتیجه توصیه می گردد ورزشکاران حتی الامکان از مصرف این دارو حین مسابقات خودداری نمایند و یا در صورت استفاده از این دارو حتما در سوابق ورزشکار ذکر شود.
متن کامل فهرست داروها و روش های ممنوعه سال ۲۰۲۴ میلادی و خلاصه تغییرات لیست ممنوعه و برنامه نظارتی ۲۰۲۴ بر اساس آئین نامه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و ترجمه شده توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (ایرانادو) در پیوست قابل مشاهده است.
دکتر عطیه السادات موسویان

 

 

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۲۸
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید