Food, nutrition and sports performance II/ International Olympic Committee._Oxan: Routledge, 2005

غذا ، تغذیه و عملکرد ورزشی 2
توافقنامه ی کمیته بین المللی المپیک درباره ی تغذیه ورزشی


مقدار ، ترکیب و زمان مصرف غذا بر عملکرد ورزشی تاثیر جدی می گذارد . اگر وضعیت غذایی ورزشکاران خوب و مناسب باشد می توانند تمرین های شدید انجام دهند ، به سرعت بهبود یابند و با کمترین عامل ایجاد کننده ی بیماری و آسیب ، به خوبی سازگار شوند. تغذیه ی مناسب نه فقط با موفقیت های ورزشی بلکه با لذب بردن از زندگی نیز ارتباط دارد.
در ژوئن 2003 ، 30 نفر از پژوهشگران مطرح جهانی در زمینه ی تغذیه ی تمرین و ورزش در گرد همایی کمیته بین المللی المپیک در لازان سوییس ، شرکت کردند. هدف از این کنفرانس ، بررسی آخرین پیشرفت هایی بود که در رشته تغذیه ورزشی به دست آمده بود. پیشرفت هایی که از گردهمایی پیشین (1991) تا کنفرانس حاضر کسب شده بود بررسی شد . راهنمای مربیان و ورزشکاران جهت بهینه سازی عملکرد شان با استفاده از تغذیه ی مناسب که تعلیم دیدن و بیشترین عملکرد رقابتی را مورد حمایت قرار می دهد، نیز ارایه شده موارد زیر مورد بحث قرار گرفت :
- تعادل انرژی و ترکیب بدن
- نقش کربوهیدرات ها ، چربی و پروتئین ها و اسید های آمینه
- متابولیسم درشت مغذی ها و دسترسی به آنها
- نیاز های ورزشکاران به مالیات و الکترولیت ها
- استفاده از مکمل های غذایی
- تغذیه و ایمنی بدن
- تدابیر غذایی جهت تعلیم دیدن و مسابقه دادن
- در تهیه این توافقنامه ، متخصصین از 5 قاره ی جهان شرکت کردند، برخی از آنان پژوهشگران پیشرو در آزمایشگاه های علوم ورزشی، برخی از آنان طلایه دار تغذیه کاربردی اند و زندگی خود را صرف کار با ورزشکاران نخبه کرده اند. حاصل کار آنان ، یک دورنمای منحصر به فرد در زمینه ی تغذیه ی ورزشی را به دست خواهد داد.

۱ آبان ۱۳۸۷ ۱۰:۳۸
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید