تهیه دستور‌العمل ملی جهت ارزیابی قلبی_عروقی ورزشکاران

تهیه دستور‌العمل ملی جهت ارزیابی قلبی_عروقی ورزشکاران
دکتر مهدی انوری متخصص قلب، مسئول دپارتمان قلب و ورزش آکادمی ملی المپیک، مدیر و دبیر علمی نخستین سمپوزیوم بین المللی قلب و ورزش آکادمی ملی المپیک، در مصاحبه‌ای با روابط عمومی این آکادمی، توضیحاتی را در خصوص فعالیت‌های این دپارتمان و همچنین برگزاری سمپوزیوم بین المللی قلب ورزش ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک ، دکتر مهدی انوری دکترای تخصصی قلب و  مسئول دپارتمان قلب و ورزش آکادمی در پاسخ به این سوال که هدف از تشکیل این دپارتمان چه بوده و در طی سه سال و نیم گذشته از تأسیس تا به امروز آیا به اهداف خود رسیده‌اید و چه برنامه هایی در دست اجرا دارید ، گفت:
هدف اولیه ما از تأسیس دپارتمان قلب و ورزش، ارزیابی قلبی ورزشکاران المپیکی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی و همچنین شناساندن این دپارتمان به همکارانان خود در کمیته‌های پزشکی فدراسیون‌های ورزشی و ورزشکاران حرفه ای بوده است. خوشبختانه در این مدت که ما رقابت‌های المپیک و پارالمپیک توکیو را پیش‌رو داشتیم، ارزیابی‌های قلبی بر روی ورزشکاران اعزامی به این دو رویداد را در دستور کار قرار دادیم و در ادامه در بحث پژوهش، مقاله‌ای بسیار خوب در رنک بالا از سوی این دپارتمان در نشریه معتبر اروپایی قلب (European Heart Journal)  به چاپ رسید.
همچنین در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ما در این مدت موفق به برگزاری وبینارهای آموزشی با حضور مطرح‌ترین پزشکان و متخصصین قلب و ورزش در سطح بین‌المللی از جمله پروفسور پاپاداکیس، پروفسورگوئیدو پیلس و پروفسور آنتونیو پلیچا برگزار کردیم . امسال نیز در این زمینه یک کار جدیدی را شروع کردیم که برگزاری سمپوزیومی با همکاری مرکز پزشکی ورزشی آسپتار قطر و سازمان بهداشت جهانی بود که طی هفته گذشته به صورت حضوری و غیرحضوری در آکادمی ملی المپیک برگزار شد.  
آکادمی ملی المپیک به عنوان قلب کمیته ملی المپیک می‌تواند به یک مرکز علمی در ورزش کشور تبدیل شود، درست است که ورزش قهرمانی و کسب سکوهای قهرمانی برای ما مهم است ولی نباید فراموش کنیم که سلامت ورزشکاران هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، به همین منظور ما هم پروژه‌هایی برای رسیدن آکادمی به این هدف داریم.
از جمله اینکه ما علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی بین‌المللی، می‌خواهیم با توجه به تفاوت‌هایی که در زمینه نژادی و دیگر مسائل با دیگر کشورها داریم، یک دستور‌العمل ملی را برای ارزیابی قلبی_عروقی ورزشکاران تهیه کنیم که دستاورد مهمی خواهد بود.
وی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری نخستین سمپوزیوم قلب و ورزش آکادمی ملی المپیک که با حضور بیش از 100 نفر از علاقمندان به این مبحث (پزشکان، متخصصین طب ورزش، متخصصین قلب و عروق، فیزیولوژیست‌های ورزشی قلب و متخصصین علوم ورزشی) برگزار شد، در پاسخ به اینکه آیا به اهداف خود در برگزاری این سمپوزیوم بین‌المللی رسیدید گفت:
ما همه ساله و به طور خاص با دعوت رسمی از فدراسیون‌های ورزشی اقدام به برگزاری وبینارهای بین‌المللی و کاملاً کاربردی می‌کردیم، اما اینبار طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، با اعلام فراخوانی از عموم علاقمندان به این رشته دعوت کردیم تا در این سمپوزیوم شرکت کنند که خوشبختانه با استقبال خوبی هم از سوی جامعه هدف مواجه شدیم.
دکتر انوری در پاسخ به این سوال که چه شد به فکر همکاری با مرکز پزشکی ورزشی آسپتار قطر در برگزاری این سمپوزیوم افتادید  افزود:
با توجه به اینکه ما جام جهانی فوتبال را در کشور همسایه یعنی قطر پیش رو داریم و فعالیت‌های خوبی  از سوی مرکز پزشکی ورزشی آسپتار قطر با حضور پرسنل صاحب‌نام در عرصه بین‌المللی که از توانایی بالایی در بحث قلب و ورزش برخوردار هستند انجام شده است، ضمن مشورت‌هایی که با مدیران آکادمی ملی المپیک انجام گرفت، تصمیم به برگزاری این سمپوزیوم با همکاری آسپتار قطر گرفتیم.  
وی در ادامه در پاسخ به اینکه مرگ ناگهانی قلبی در کدام ورزشکاران شایعتر هست و در واقع کدام ورزشکاران بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند گفت:
یک ریسک کلی در همه ورزشکاران وجود دارد که در بعضی رشته‌های ورزشی این ریسک می‌تواند بیشتر باشد. به عنوان مثال در فوتبال شرایط متفاوت آب و هوایی برای تمرینات و مسابقه و همچنین شدت بالای تمرین این ریسک را بالا می‌برد.
همچنین در ورزشکاران بسکتبالیست که از قد و قامت بلندتری برخوردار هستند و ممکن است شرایط فیزیولوژیک خاصی هم داشته باشند، این ریسک هر چند بسیار اندک، ولی بیشتر دیده شده است که البته ما تمامی ورزشکاران را برای پایین آوردن احتمال خطرات قلبی به حضور در آزمون‌های قلبی _ عروقی دعوت می‌کنیم.  
وی در ادامه در خصوص راهکارهای پیشگیری از این اتفاق و اینکه در دپارتمان قلب و ورزش آکادمی چه ابزارهایی برای انجام آزمون‌هایی در  این خصوص دارید گفت:
دپارتمان قلب و ورزش ایتالیا که بیش از 25 سال از تأسیس  آن می‌گذرد، موفق شده با مجموعه فعالیت‌هایی که در ورزش این کشور انجام داده است تا حدود 89 درصد از مرگ و میرهای ناگهانی در ورزش را کاهش دهد، ارزیابی‌هایی که باعث می‌شود تا این میزان از مرگ و میرهای قلبی در ورزشکارانی که بیماری‌های زمینه ای خاصی دارند را شناسایی کنیم، خوشبختانه در آکادمی ملی المپیک ایران موجود است که شامل نوار قلب، اکو، تست ورزش و ... می‌شود.
البته ما نیاز به بروزرسانی دستگاه‌های خود در این زمینه داریم که بتوانیم ارزیابی‌های دقیق‌تری را انجام دهیم که این موضوع در دستور کار مسئولین کمیته و آکادمی ملی المپیک قرار دارد.
دکتر انوری در پاسخ به شائبه‌ای که بعد از برگزاری نخستین سمپوزیوم بین المللی قلب و ورزش برای بعضی افراد پیش آمده بود که چرا در این سمپوزیوم نماینده ای از فدراسیون فوتبال که جزو رشته های ورزشی پر  ریسک در زمینه مرگ های ناگهانی در ورزش است حضور نداشت، گفت:
در وبینارهای قبلی که ما برگزار کردیم، به صورت خاص از فدراسیون‌ها با ارسال دعوت‌نامه رسمی برای حضور در این برنامه‌های آموزشی دعوت می‌کردیم ولی امسال تصمیم بر این بود که به صورت عمومی علاقمندان و متخصصین این رشته را با ارسال فراخوانی عمومی از طریق سایت اطلاع‌رسانی آکادمی برای شرکت در این سمپوزیوم داشته باشیم.
وی در پایان این گفتگو گفت:
بنده از دکتر کیکاوس سعیدی رئیس آکادمی ملی المپیک بابت حمایت‌هایشان و حضور در جلسات مشترک با طرف‌های قطری برای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن سمپوزیوم تقدیر و قدردانی می کنم و همچنین یک تشکر ویژه از دکتر سید شمس‌الدین تقوی مدیر مرکز پزشکی ورزشی آکادمی می‌کنم که همیشه حمایت ویژه‌ای را در برنامه‌های آموزشی دپارتمان قلب و ورزش از خود نشان می دهند.
۳۰ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۳۴
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید