راه اندازی مرکز جامعه شناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک و پارا المپیک

راه اندازی مرکز جامعه شناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک و پارا المپیک
مرکز جامعه شناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک راه اندازی می شود.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، به منظور ایجاد ارتباط علمی، تحقیقاتی، آموزشی و تبادل نظر بین محققان و متخصصان حوزه جامعه شناسی ورزشی، " مرکز جامعه شناسی ورزشی" به زودی زیر نظر آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک رسماً آغاز به کار خواهد کرد.
مهدی سلامی که مسئولیت این مرکز در شرف تاسیس را در آکادمی ملی المپیک بر عهده خواهد داشت در گفتگو با روابط عمومی آکادمی ملی المپیک ضمن اشاره به این موضوع که از ابتدای تاسیس آکادمی، راه اندازی مرکز فوق به عنوان مرکز جامعه شناسی ورزش در چارت سازمانی مربوطه پیش بینی شده بود و اکنون با حمایت های دکتر فضل الله باقرزاده سرپرست آکادمی این امر محقق شده است گفت: در سراسر دنیا ورزش به عنوان موضوعی فراگیر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم  در زندگی تک تک افراد تاثیر گذار بوده و مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه گفت: طیف وسیع مخاطبین ورزش را می توان در بین تماشاچیان تا ورزشکاران حرفه ای ترسیم نمود که به نحوی در چرخه زندگی اجتماعی با هم درگیر و بر هم اثر متقابل می گذارند.
سلامی با اشاره به  " دانشگاه واترلو"  کانادا به عنوان  اولین مرکز تحقیقاتی در مورد جامعه شناسی ورزشی گفت: اگر چه در حوزه جامعه شناسی ورزشی در سال 1920 متونی منتشر شد، ولی گسترش آن را می توان از سال 1960  اعلام کرد. در سال 1965 گروهی از محققین هر دو رشته تربیت بدنی و جامعه شناسی کمیته بین المللی جامعه شناسی ورزشی  را شکل دادند از این پس بود که همایش ها، کنفرانس ها و کنگره های علمی به شکل سالانه برگزار شد.
وی در پایان گفت: جامعه شناسی ورزش به عنوان یک زیر شاخه از رشته جامعه شناسی  است که به ورزش به عنوان پدیده ای اجتماعی تمرکز دارد. این حوزه از مطالعه در رابطه با ساخت های مختلف اجتماعی و فرهنگی، الگوها، و سازمان و یا گروه های درگیر با ورزش است. به عبارتی دیگر جامعه شناسی به عنوان علم مطالعه رفتار گروه و اجتماع کمک می کند تا بتوان رفتار افراد جامعه ورزش را بررسی و زمینه هدایت آن به وضعیت مطلوب را فراهم نمود.
لازم به ذکر است با توجه به اهمیت موضوع مطالعه رفتار گروه و اجتماعات در حوزه ورزش مرکز جامعه شناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک با اهداف زیر تشکیل خواهد شد :
1)    گسترش آموزش و پژوهش در این حوزه
2)    انجام فعالیت های لازم برای معرفی و رشد و تعالی همه جانبۀ جامعه شناسی ورزشی
3)    ایجاد تعامل و همکاری و مشارکت هرچه بیشتر میان کارشناسان و صاحب نظران و دانشجویان حوزه جامعه شناسی ورزش 
4)    توسعه و بهبود وضعیت علمی  آموزشی در این حوزه
5)    پاسخ گویی به نیازهای روز  جامعه ورزش

امید است این مرکز با بهره گیری از متخصصین و دانشجویان با انگیزه این رشته به سرعت جایگاه حقیقی خود را در جامعه ورزش ایران بیابد.
۱۳ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۷
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید