نخستین سمپوزیوم قلب و ورزش آکادمی ملی المپیک برگزار شد

نخستین سمپوزیوم قلب و ورزش آکادمی ملی المپیک برگزار شد
دکتر جواد نوروزی عضو دپارتمان قلب و ورزش مرکز پزشکی ورزشی آکادمی ملی المپیک و دکترای فیزیولوژی ورزشی در خصوص مباحث ارائه شده توسط اساتید داخلی و همچنین سخنرانان برجسته خارجی از سازمان بهداشت جهانی و مرکز پزشکی ورزشی آسپتار قطر در این سمپوزیوم بین المللی به بیان توضیحاتی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک، دکتر نوروزی گفت: بنده در بخش نخست توضیحاتی را در رابطه با تغییرات شاخص های مختلف قلبی و عروقی از جمله ضربان قلب و فشار خون در فعالیت های ورزشی هوازی و مقاومتی ارائه کردم و همچنین به مقایسه پاسخ های شاخص های ضربان قلب با فشار خون در این تمرینات پرداختم و در خصوص نرم ها و مقادیر طبیعی و غیر طبیعی شاخص های مختلف تست ورزش قلبی_ریوی در ورزشکاران و مردم عادی اشاراتی را داشتم.
وی در ادامه این بخش به تغییرات دستگاه قلبی_عروقی در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار در حین فعالیت ورزشی و همچنین حالت عادی اشاره کرده و افزود: چنانچه این تغییرات در افراد غیر ورزشکار مشاهده شود، این موضوع به عنوان یافته غیر طبیعی و پاسخ غیر طبیعی در نظر گرفته می شود. اما با دیدن این تغییرات در افراد ورزشکار می توانیم آن را به عنوان یافته طبیعی در نظر بگیریم.
دکتر نوروزی گفت: به عنوان مثال ورزشکاران مجاز هستند که در حین فعالیت ورزشی فشار خون های بالاتری را تجربه کنند که این فشار خون اگر در افراد غیر ورزشکار در حین فعالیت دیده شود به عنوان یک پاسخ زیاد در نظر گرفته شده ولی در افراد ورزشکار می توان به عنوان یک یافته طبیعی به آن نگاه کرد.
از دیگر موضوعاتی که در پنل نخست توسط دکتر جواد نوروزی به آن پرداخته شد این بود که یک ورزشکار اگر در حین فعالیت ورزشی پاسخ های فشار خون بیشتر از حد مجاز را داشته باشد ممکن است در آینده به فشار خون مبتلا شده و در حالت استراحت با فشار خونی بیشتر از حد نرمال مواجه شود.
دکتر نوروزی در خصوص دیگر مباحثی که در این سمینار یک روزه به آن پرداخته شد گفت: در بخش دوم دکتر انوری متخصص قلب و مسئول دپارتمان قلب و ورزش آکادمی ملی المپیک در رابطه با علت‌شناسی بیماری کرونا، عوامل ایجاد کننده این بیماری و تأثیر این ویروس در بیماران مبتلا به بیماری قلبی_ عروقی، علائم بالیتی ابتلا به ویروس کرونا به خصوص علائم قلبی و عروقی و همچنین نقش ویروس کرونا در ابتلا به میو کاردیت به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ ناگهانی قلبی در ورزشکاران و روش های تشخیص میوکاردیت در ورزشکاران به بیان توضیحاتی به شرکت کنندگان پرداخت.
در ادامه، دکتر کارمن آدامز از پزشکان قلب و ورزش مرکز پزشکی ورزشی آسپتار قطر، پروتکل های غربالگری قلبی_عروقی در ورزشکاران را به تفکیک سن و نوع فعالیت ورزشی که انجام می دهند و به ویژه پروتکل های ویژه غربالگری قلبی_عروقی که در مرکز پزشکی ورزشی آسپتار قطر انجام می شود را مورد بررسی قرار داد.
دکتر نوروزی از دیگر موضوعاتی که دکتر کارمن در این سمپوزیوم به آن پرداخت را چنین عنوان کرد: نقش و قدرت تشخیصی تست های ژنتیک در شناسایی زودهنگام ورزشکاران مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی و همچنین اهمیت اضافه شدن تست های ژنتیک به پروتکل های سنتی ارزیابی های قلبی عروقی در ورزشکاران.
نوروزی از پروفسور گویدو پیلس مسئول دپارتمان قلب و ورزش مرکز پزشکی ورزشی آسپتار قطر به عنوان سخنران بعدی این سمپوزیوم نام برد و اظهار داشت:
پروفسور پیلس در پنل اول خود در خصوص یافته های طبیعی و غیرطبیعی الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام در ورزشکاران و همچنین تشخیص افتراقی شاخص های قلب ورزشکار از بیماری های قلبی و عروقی مختلف توضیحاتی را داد.
 وی در پنل دوم، در خصوص نحوه انجام ارزیابی های قلبی و عروقی از ورزشکاران کودک (رده های سنی زیر 12 سال) به بیان نکاتی پرداخت و در رابطه با اینکه چه ارزیابی هایی باید از این ورزشکاران انجام شود، شیوع یافته های غیر طبیعی نوار قلب و میزان شیوع، یافته های غیر طبیعی نوار قلب در ورزشکاران این رده سنی توضیحاتی را بیان کرد.
دکتر جواد نوروزی عضو دپارتمان قلب و ورزش آکادمی ملی المپیک در پایان گفت: دکتر رودریگر کرچ مدیر دپارتمان ارتقاء سلامت سازمان بهداشت جهانی به عنوان سخنران پایانی این سمپوزیوم در خصوص چگونگی گسترش ارتقاء سلامت در پیشبرد رفاه و همچنین شناسایی مداخلات کلیدی برای حمایت از برنامه های ارتقاء سلامت به بیان موضوعاتی پرداخته و در انتها نیز بر نقش ارتقاء سلامت در بهداشت عمومی، آمادگی جسمانی و ایجاد جامعه ای سالم تر را تأکید کرد.
۲۶ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۱
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید