مهمترین عنصر برای تحقق صلح در جامعه "بحث عدالت منزلتی" است

مهمترین عنصر برای تحقق صلح در جامعه "بحث عدالت منزلتی" است
وبینار صلح و ورزش صبح امروز با حضور دکتر صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک و توسط کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک، دکتر صالحی‌امیری که به عنوان میهمان ویژه و به صورت غیرحضوری در این وبینار حضور پیدا کرده بود، ضمن تبریک به مناسبت ایام پر برکت مبعث نبی اکرم (ص)، پیش‌نیاز تحقق صلح در ورزش را جامعه‎ای توسعه یافته عنوان کرد و گفت: توسعه اشکال، الگوها و رویکردهای مختلفی دارد اما مهمترین و اصلی‌ترین رویکرد توسعه، توسعه انسانی است.
وی با بیان اینکه صلح یک حقیقت، گفتمان و یک ارزش است افزود: ما بدون داشتن جامعه‌ای توسعه یافته که انسان‌های توسعه‌یافته آن را شکل می‌دهند، امکان تحقق صلح را نخواهیم داشت. انسانیت جوهره توسعه است و انسان توسعه‌یافته انسانی است که از اخلاق، فضیلت، همدلی و همنوایی ملی برخوردار باشد. در متن جامعه حضور دارد، زیست فرهنگی داشته و به عنوان یک سرمایه برای جامعه خود تلقی می‌شود.
دکتر صالحی‌امیری مهمترین کانون برای تحقق گفتمان در ایران طی چند دهه آینده را حرکتی فراگیر برای تربیت نسل جدید و از طریق آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: یکی از مبانی تحقق صلح گفتگو است یعنی تحمل یکدیگر، یعنی کشف مشترکات روانی، فرهنگی، قومی و نژادی یکدیگر. لازمه تحقق صلح، مدارا و سازگاری است.
رئیس کمیته ملی المپیک ابراز داشت: ما باید در دروس ورزشی آموزش و پرورش، درس صلح را آموزش دهیم. یکی از عناصر اصلی اجتماعی شدن ورزش در جامعه ما این است که ما مسئله ورزش را از سمت سکو و مدال‌آوری به سمت توسعه انسانی ببریم. یک قهرمان، انسان توسعه یافته‌ای است که ویژگی شاخص او فقط رقابت و مدال‌آوری نیست، قهرمان کسی است که در متن جامعه، صلح، مدارا، گفتگو، اخلاق و فضیلت را نمایان کند.
وی ضمن اشاره به این موضوع که ما در ایران با وجود پنج قوم و بیش از شش هزار گویش، محورهای فکری متعددی داریم گفت: ایران بیش از هر جامعه دیگری نیازمند مفهوم مقدسی به نام صلح است. باید سواد صلح در جامعه افزایش پیدا کند و سطح آگاهی اجتماعی را بالا ببریم.
دکتر صالحی‌امیری یکی از مهمترین عوامل در تحقق صلح را هم‌زیستی انسانی عنوان کرد و افزود: اگر ما میخواهیم در جامعه به سمت توسعه حرکت کنیم باید همه اقوام، مذاهب، رنگ‌ها، گویش‌ها و همه محورهای فکری را متحد کنیم. در این جامعه اولین و مهمترین عنصر برای تحقق صلح بحث عدالت منزلتی است.
وی در پایان گفت: همه باید از منزلت و ارزش برابر برخوردار باشند. ما باید برای تحقق صلح همه اقوام و مذاهب را سهیم کنیم و هیچ طایفه و قومی نباید در این جامعه احساس انزوا بکند بلکه همه باید احساس کنند در متن جامعه سیاسی حضور دارند. ما باید بپذیریم برای تحقق صلح، به عدالت به عنوان مهمترین رکن تحقق صلح در ایران نیاز داریم.
کاوه صدقی، دبیر وبینار صلح و ورزش در خصوص سخنرانان و موضوعات سخنرانی در این وبینار گفت: نخستین وبینار کمیسیون صلح و ورزش با حضور محسن رضوانی رئیس این کمیسیون و در پنج محور برگزار شد که علاوه بر دکتر صالحی‌امیری،  دکتر فاطمه کیوانی در خصوص توازن جنسی و توسعه ورزش زنان، دکتر شاهین سلطان‌پور در رابطه با توسعه صلح از طریق ورزش زندان‌ها ، دکتر رضا شجیع در مورد توسعه صلح از طریق ورزش همگانی و دکتر محمد پورکیانی در خصوص نقش آموزش از طریق صلح در ورزش توضیحاتی را به شرکت‌کنندگان ارائه کردند.
صدقی در ادامه و در رابطه با مسابقه صلح از طریق ورزش که با ابتکار کمیسیون مذکور برگزار می‌شود گفت: در این وبینار، از مسابقه صلح از طریق ورزش با هدف جمع‌آوری اطلاعات از جامعه ورزش رونمایی شد. هر شخصی از هر حوزه‌ای در ورزش ایران چنانچه اطلاعات صلح محوری در فعالیت‌های ورزشی دارد می‌تواند این اطلاعات را با ما به اشتراک بگذارد.
بهترین عکس با موضوع توسعه صلح در ورزش، بهترین فیلم یک دقیقه‌ای با موضوع صلح در ورزش، بهترین پیشنهاد برای توسعه صلح از طریق ورزش، بهترین پروژه اجرا شده توسعه صلح از طریق ورزش در دهه نود و قهرمان صلح و ورزش از نظر شما کیست محورهای مختلف این مسابقه را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: ما در کمیته‌ای مشترک با حضور کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو و کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک، آثار ارسالی را تا یکم اردیبهشت‌ماه 1400 جمع آوری می‌کنیم تا پس از داوری در کمیته مذکور، همزمان با روز جهانی صلح از طریق ورزش، جوایزی به برترین آثار اهدا شود.

 


 

۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ۱۵:۳۴
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید