هنرنامه چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش، المپیک

هنرنامه منتشر شده در چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش ، المپیک


 

به نام نور
چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش،المپیک و پارالمپیک
٢٠-٢٥ آذر ماه ١٣٨٧
آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک
مرکز مطالعات و موزه

نخسـت آفرین  باد بر دادگر   
 کزوی است نیرو و فر و هنر

 
فهرست مطالب:
- پیام دکتر ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیکIOC
- پیام مهندس محمد علی آبادی ریاست سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک ج.ا.ایران
- پیام آقای بهرام افشارزاده دبیر کل  کمیته ملی المپیک ج.ا.ایران
- پیام آقای فیلیپ کریون رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک
 -پیام آقای دکتر مهرزاد حمیدی رئیس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ج.ا.ایران
- سخن دبیر چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش،المپیک و پارالمپیک
- مروری بر سومین نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش،المپیک همراه با بیانیه هیئت داروان
- بیانیه هیئت داوران  در بخش بین المللی
- متن پیام ارسالی  داوری بین المللی کمیسیون فرهنگ و آموزش کمیته بین المللی المپیک بنا بر گزارش IOC
- معرفی هنرمندان  افتخار آفرین دیگر در در سال المپیک  و المپیک ٢٠٠٨ پکن
- معرفی داوران و ناظران
با همکاری: مرکز مطالعات و موزه- روابط عمومی- بخش بین المللی- بخش  آموزش ، بخش پارالمپیک آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک

پیام رییس کمیته بین المللی المپیک
آقای دکتر ژاک روگ
به مناسبت برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش و المپیک و پارالمپیک
صمیمانه ترین درودها و بهترین آرزوهای  خود را از سوی جنبش المپیک، به کلیه شرکت کنندگان چهارمین دوره مسابقه هنر، ورزش و المپیک ابراز می دارم.
در این سال المپیک، آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران موضوعی مناسب تر از ورزش های المپیک و پارالمپیک نمی توانست برگزیند که  از تمامی هنرمندان و افراد مستعد ایران زمین دعوت به عمل آورده تا ضمن خلق آثار حجمی، کاریکاتور، نقاشی و پوستر  بار دیگر پیوند دنیای هنر و دنیای ورزش را به تصویر بکشند.
با آرزوی موفقیت برای برگزار کنندگان و پیروزی برای شرکت کنندگان در این مسابقه !

   ژاک روگ

 

پیام آقای مهندس علی آبادی
رئیس سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیته ملی المپیک ج.ا.ایران
خطاب به چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش،المپیک و پارالمپیک
هنر به عنوان یک ابزار انسان‌ساز در فرهنگ ما ریشه تنومندی دارد و از علاقمندان بیشماری در سنین مختلف برخوردار است. هنر در جای جای این سرزمین مشهود است چنان که  آثار دینی و تمدنی، ابنیه‌های تاریخی و صنایع دستی در کنار اقوام متعدد با آداب و رسوم گوناگون گویای این سخن است.بر اساس آن چه که دنیای امروز به آن رسیده؛ شرط توسعه پایدار، توسعه انسانی است و یکی از محورهای توسعه انسانی هم توسعه ورزش درتمامی حیطه ها  با هر زبان و روش است.یکی از تاثیرگذارترین شیوه ها در  ادای ارزش‌های عالی در ورزش همانا هنر است.ورزش قالبی را می‌ماند که هر اندازه با محتوای ارزشمند انسانی و اخلاقی، آراسته گردد پر بار تر می گردد و بدین گونه توان انتقال مفاهیم والایی را  در کنار فعالیت ها و قهرمانی ها می‌یابد. ما همواره تلاش داشته و داریم تا ورزش را هر چه بیشتر در سطوح مختلف جامعه گسترش دهیم و از استعدادها و سرمایه‌های انسانی کشورمان نیز نهایت بهره  ببریم
 حضور شما هنرمندان نشان از توانمندی و جایگاه ارزنده‌ هنر در  ورزش  این کشور را دارد. جایگاهی که مرهون حضور شایسته  هنرمندان و ورزشکاران در کنار یکدیگر است.
برگزاری چنین نمایشگاه هایی ، علاوه بر نقش مهمی که در ترسیم افق‌های روشن و گام‌های مثبت و مؤثر در پیشبرد اهداف مورد نظر  را دارد، به سهم خود می‌تواند بستری را  برای گسترش دوستی‌ها و روابط بین کشورها فراهم آورد و در کنار آن زمینه‌هایی برای شکل‌گیری تعاملات سودمند و بهره‌مندی از توانمندی‌های طرفین را شامل شود. چنان که این رویداد هنری-ورزشی جایگاه بسیار خوبی در المپیک  بین‌المللی باز کرده است.
امیدوارم حضور شما هنرمندان در کنار ورزشکاران و ورزشکاران در کنار هنرمندان  بتواند پیوند محکم تری میان اهداف بنیادین جنبش المپیزم برقرار سازد.
برای این نمایشگاه  و برای همگی شرکت کنندگان و دست اندرکاران آن   اثرات سودمند و اوقات خوشی را آرزومندم.

                                                                                                   محمد علی آبادی
رئیس سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیته ملی المپیک ج.ا.ایران
- پیام آقای بهرام  افشار زاده دبیر کل  کمیته ملی المپیک ج.ا.ایران
خطاب به" چهارمین دوره نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش و المپیک و پارالمپیک"

به نام خدا

جنبش المپیزم، غایتی را دنبال می کند که هنر و فرهنگ بخش جدایی ناپذیر آن است. دوستی و صلح، میهن پرستی و بزرگ داشت کرامت انسانی و جوانمردی چنان با جنبش المپیزم در آمیخته است که تصور ورزش بدون این ارزش ها، تصویری ملال آور است.

ایرانیان در طول تمدن بشری همواره فرهنگ و هنر را گرامی داشته اند و این بار  در عصر جهانی شدن، دگر باره در تلاش اند تا سهم تاریخی خود را در میراث و تمدن جهانی احیا کنند.

برگزاری سه دوره موفقیت آمیز نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش، المپیک بخشی از تلاش ما ایرانیان در امتزاج ارزش های تمدنی خود با روح حاکم بر المپیزم است، چنان که این نمایشگاه جایگاه خوبی در بخش ملی و  بین المللی یافته است.
 ما  امسال  نیز شاهد برگزاری چهارمین دوره آن  که با پارالمپیک نیز عجین شده است هستیم.جای بسی خرسندی است که در چهارمین دوره این مسابقه که چون همیشه مزین به پیام دکتر ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک و همچنین پیام سر فیلیپ کریون رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک گردیده است شاهد حضور بیشتر و بهتر هنرمندان کشور در پیوستن به حلقه های منسجم المپپیک باشیم.

ضمن سپاس از تمامی شرکت کنندگان و دست اندرکاران، آرزوی موفقیت و بهترین ها را برای ایشان دارم.

                                                                                                 بهرام افشارزاده
دبیر کل کمیته ملی المپیک ج.ا.ایران


پیام ریاست کمیته بین المللی پارالمپیک IPC ، جناب آقای فیلیپ کریون
به مناسبت برگزاری چهارمین مسابقه هنر،ورزش،المپیک


بدون تردید مسابقه ملی ورزش و هنر سال جاری با انتخاب موضوع ورزش های المپیک و پارالمپیک سعی در افزایش تعداد مخاطبان پارالمپیکی دارد.با برگزاری چهارمین دوره، این مسابقه اعتبار خود را در بین جامعه پیدا کرده است و مطمئناً فرصت مناسبی را در اختیار هنرمندان قرارخواهد داد تا از موفقیت بازی های پارالمپیک پکن الهام بگیرند.
تنها چند ماه پیش، چین به ورزشکاران معلول سراسر دنیا که برای شرکت در مسابقه نخبگان  در این کشور گردآمده بودند خوشامد گفت. ماهیت بازی ها به مردم خاطر نشان ساخت که بسیار هیجان آور و الهام بخش بود.
چهارمین دوره مسابقه ملی ورزش و هنر فرصت مغتنم دوباره ای است که ورزش پارالمپیک را به جهان عرضه نماییم و آینده جنبش پارالمپیک را استحکام بخشیم. شرکت کنندگان مسابقه می توانند چهار ارزش پارالمپیک شجاعت، عزم و اراده، الهام و برابری را در قالب مجسمه، نقاشی، پوستر و کاریکاتور به تصویر بکشند و از طریق آثار هنرمندانه خود جامعه را با این ارزش ها آشنا سازند.
اینجانب به عنوان رییس کمیته بین المللی پارالمپیک، بخشی از کمیته بزرگ برگزاری بازی های پکن بودم. امسال در لحظات آخر  باقی مانده  به شروع بازی ها، شاهد گسترش استثنایی در دسترسی به امکانات بودیم؛ مایه بسی خشنودی است   که بدانم  چه  پیشرفت و تاثیری برای مردم و فرهنگشان  به ارمغان  آورده است، اطلاعات مکتوب بیشتر و  آثار هنری  بیشتر که ورزشکاران پارالمپیک  را به تصویر کشیده باشد و  به  پارالمپین  ها  مربوط   گردد  و به تحسین  آنها  بپردازد.
در آخر، کمیته بین المللی پارالمپیک برای کلیه شرکت کنندگان این مسابقه آرزوی موفقیت دارد. آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران با انتخاب موضوع ورزش های المپیک و پارالمپیک اقدام به ابتکار جالبی نموده است و نه تنها شرکت کنندگان را به آموزش بلکه به تصویر کشیدن جنبش پارالمپیک ترغیب نموده است.
حفظ و نگهداری هر یک از این آثار هنری نشست بحث و بررسی و انگیزه ای برای رویدادهای ورزشی پارالمپیک آتی در بر خواهد داشت.
در انتظار نتایج برندگان چهارمین مسابقه ملی ورزش و هنر هستم.
بهترین درودها
                                                                                                           سِر فیلیپ کریون
رییس کمیته بین المللی پارالمپیک   

متن پیام آقای دکتر مهرزاد حمیدی رئیس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ج.ا.ایران
 خطاب به" چهارمین دوره نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش و المپیک و پارالمپیک"

                                                               بسمه تعالی
خدای را سپاس می‌گویم که چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش، المپیک و پارالمپیک به‌عنوان یکی از برنامه‌های ارزشمند ورزشی- هنری آکادمی ملی المپیک و پارالمپک درجایگاه خوبی قرار گرفته و طلیعه فعالیت های پرشور هنری- ورزشی از مجموعه برنامه‌های مطالعاتی  آکادمی را نوید می‌دهد.
تمامی آن چه را که در اطراف خودمی بینیم، نشانه های هنر پروردگار است. هنر ارزنده‌ترین ودیعه الهی و حدفاصل خلیفه‌ الهی، انسان با سایر مخلوقات است. درهنر کلام جان می‌گیرد و پیام اعتبار می‌یابد. هنر، نزد انسان های کمال جو همواره به عنوان بهترین و تاثیرگذارترین ابزارها برای بیان مفاهیم ارزشمند و اندیشه‌های والا  بوده است. چرا ‌که انسان را به تفکر و تعقل وا می دارد و اگر این توانمندی ارجمند درجان و روح بشریت پدیدار نمی‌گردید انسانیت  چیزی کم داشت. بدون تردید بیان معنا  در قالبی هنری، مجموعه‌ای از ارزش های مهم محتوایی و اطلاع‌رسانی را درخود نهفته دارد. ارزش هایی که در نهایت به نوعی‌ همگرایی درانتقال مفاهیم می‌رسند.  مفاهیمی که تکریم و تقویت روحیه و ایجاد تعهد، برابری و برادری،جوانمردی ومهرورزی و ... در انسان‌هاست. همان مفاهیم و پیامی که در جنبش المپیزم است: " المپیزم آیین همت، نفرت از ترس،عشق به میهن، سخاوت،روحیه  فتوت، جوانمردی و ارتباط تنگاتنگ با هنر و ادب است."
یکی از تاثیرگذارترین شیوه ها در  ادای ارزش‌های عالی در ورزش همانا هنر است.ورزش قالبی را می‌ماند که هر اندازه با محتوای ارزشمند انسانی و اخلاقی، آراسته گردد پر بار تر می گردد و بدین گونه توان انتقال مفاهیم والایی را  در کنار فعالیت ها و قهرمانی ها می‌یابد.
هنرمندان متعهد ایران همواره در صحنه های شور آفرین خود جلوه هایی از فضیلت و معنویت و زیبایی را  که ملهم از فرهنگ ارزشمند ایرانی- اسلامی است به نمایش گذاشته اند و این بار نیز در چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش، المپیک و پارالمپیک گرد آمده اند تا در حلقه هنر و ورزش و المپیک به یکدیگر بپیوندند. امید است که این تلاش‌های ارزشمند در پیوند ورزشکاران با هنر و هنرمندان با ورزش و المپیک و پارالمپیک  درجامعه نقشی بایسته را ایفا کند .
 ضمن سپاس از تلاش کلیه دست اندرکاران  این رویداد ورزشی- هنری بهترین سلام ها  و موفقیت ها را برای  ورزشکاران، دوستان هنرمند،  مدیران فرهنگی و هنری جامعه، دانشگاه‌ها و دانشجویان در این حرکت ارزنده  دارم.
                                                                                                  دکتر مهرزاد حمیدی
                                                                                       رئیس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک

 

 

سخن دبیر چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش،المپیک و پارالمپیک

 هنر؛  کوکِ سازِ درونِ ماست.
هــنر با نژاد است و با گـوهر است                  سه چیز اسـت و هر سه به بند اندر اسـت
هـــنر کی بـود تا نــباشد گهـــر                  نــژاد کــــسی دیده ای بـــی هــــنر
گهر آنکه از فـــر یـــزدان بــود                   نــیازد بـه بـد دسـت و بــد نشــــنود
نژاد آنــکه باشـــد زتخـم پــدر                   ســزد کایــد از تـــخم پاکــــیزه بــر
هـــنر آنکه آمــوزی از هر کسی                    بکـــوشی و پــــیچی ز رنجــش بـسی
ازین هر سه گوهـــر بود مایه دار                    که زیــبا  بــود خــــلعت کـــــردگار
                چو این هر سه یابی خرد بایــدت                    شــناسنــدۀ  نـــــیک و بد بایــــدت
               چـــو این چار با یک تن آید به هم                  بیـــاســـاید از  آز و  از  رنــــج  وغم
حکیم ابوالقاسم فردوسی
 همه ما سرشاریم، سرشار از اندیشه، هنر، موسیقی، نگاره،آواز . چرا که همه  ما در درون خود سازی داریم و این صدای ساز درون است که ما را به بالا می برد، می چرخاند و دست افشانمان می کند. اما پیش از نواختن به یک چیز نیازمندیم. به کوک.  کوکِ ساز درون.  درونی که چون نیکو کوک شود چنان طنینی خواهد داشت که پژواکش گوش جهان را پر خواهد کرد.  هنر؛  کوکِ سازِ درونِ ماست.از هنر است که روح و جسم به حرکت در می آیند.کوبرتن بنیانگذار جنبش المپیک نوین میراثی ماندگار و ارزشمند از خود به جای گذاشت. او سعی کرد که از طریق احیای بازی های المپیک ، به اهداف آموزشی خود جامه ی عمل بپوشاند. او درمراسم تودیع خود در پراگ( سال١٩٢٥) به عنوان رئیس کمیته بین المللی المپیک به اعضای کمیته بین المللی چنین گفت:
"بازار کار یا معبد،ورزشکاران باید انتخاب کنند.آن ها نمی توانند هردو را برگزینند. ورزشکاران انتخاب کنید."  کوبرتن، یک راه را برگزید. معبد . او گفت: "معبد برای همیشه خواهد ماند و هرچیز دیگر از بین می‌رود.". بدون تردید این سخن تعابیر گوناگونی دارد.شاید معنای این سخن در حیطه هنر و ورزش همان ماندگاری هنر در عرصه ورزش و ورزش در عرصه هنر باشد.
هدف جنبش المپیک صرفا پرورش یک ورزشکار یا ارائه یک عملکرد ورزشی نیست بلکه  شکوفا ساختن انسانیت انسان و تربیت انسان نیک با ورزش و تلاش برای متقاعد ساختن هرچه بیشتر مردم به رشد همه ی استعداد هاو قابلیت های فردی در زمینه های جسمی ، روانی ، اجتماعی و فرهنگی و هنری و رعایت احترام متقابل ، مسئولیت پذیری و عشق ورزی برای برقراری صلح ، از طریق ورزش است. ارزش های خوب ، آزاد منشی وجوانمردی همگی ارزش های منشور المپیک اند .هدف جنبش المپیک از ابتدای بازآفرینی نوین تا امروز که به خاطرش گرد هم آمده ایم و تا فردا که همان آینده نام دارد چیزی نیست جز:  ساختن جهانی بهترهمراه با صلح و دوستی و حمایت از مردم همه ی جهان و نیز پیوند ورزش با اخلاق و فرهنگ و هنر و تاریخ و آموزش در چارچوب المپیزم . این هدف امروز با زبان هنر به تصویر کشیده شده است. اکنون گرد آمده ایم در همایش روزگار تا به تماشای هنرمندی آفرینشگرانی بنشینیم که  از دیرباز درحلقه دیرینه ی پهلوانی و فتوت و هنرمندی و خردورزی پیوند خورده اند و اکنون در حلقه های المپیک به هم پیوسته اند تا مفهوم آیین انسانی را در هر زمان و هر مکان با هر نژاد و قوم و زبان و دین و آیین بیان کنند و این همان مفهومی است که در آیین دیرینه سرزمین ما و نیز آیین  المپیزم آشکار است.
برگزاری چنین امر هنری- ورزشی که با هدف توجه به اهمییت ،نقش و پیوستگی ورزش و هنر و المپیک و پارالمپیک و دستیابی به بیان هنرمندانه ی ورزش و توجه به روح معنایی و معنوی  ورزش و المپیزم است می‌تواند بازتاب بسیار خوبی در میان اهالی ورزش و هنر داشته باشد. امروز اهالی هنر و المپیک وپارالمپیک این سرزمین گرد هم آمده اند تا روایتگر مفاهیمی باشند که  به زیباترین  وجهی درتابلو ها و تندیس ها و آثارشان نمود یافته است. امسال این نمایشگاه که با پارالمپیک نیز تلفیق یافته و از این پس نیز چنین خواهد بود شاهد آثار بسیار زیباتری است چرا که کمیته ملی پارالمپیک امسال با شعار" روح در حرکت"  الهامات شگفت انگیزی را به هنرمندان داده است که شاهد آن هستیم.
از آن جایی که روح پهلوانی و جوانمردی و هنرمندی آهنگ ویژه ی این سرزمین و  فرهنگ است   برپایی چنین نمایشگاهایی که به یاری پروردگار سال آتی در سطح بین المللی برگزار خواهد شد بی سبب نخواهد بود.
در پایان  لازم می دانم که از ریاست محترم کمیته بین المللی المپیک آقای دکتر ژاک روگ و ریاست محترم کمیته بین المللی پارالمپیک آقای سر فیلیپ کریون همچنین ریاست محترم کمیته ملی المپیک جناب مهندس علی آبادی و دبیر کل محترم کمیته آقای بهرام افشارزاده همچنین ریاست محترم کمیته ملی المپیک آقای خسروی وفا و دبیر کل محترم کمیته پارالمپیک آقای مسعود اشرفی و ریاست محترم آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک آقای دکتر مهرزاد حمیدی  که با ارسال پیام و حمایت های خود  موجب دلگرمی دست اندرکاران و نیز پربار تر بودن این نمایشگاه گردیده اند تقدیر و تشکر نمایم. همچنین مراتب سپاس خود را از اساتید و داوران محترم،همچنین انجمن مجسمه سازان، انجمن نقاشان، خانه کاریکاتور، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، باشگاه ورزشی هنرمندان و تمامی هنرمندان و عزیزانی که با ارائه آثار و حضور در چهارمین نمایشگاه و  مسابقه هنر ، ورزش ، المپیک و پارالمپیک   بر بار هنری فرهنگی آن افزوده اندو نیز اعضای محترم کمیته های هنری و اجرایی که حضور شان  سبب برپایی این حرکت ارزنده گردید  اعلام نمایم.
گرد آمد ه ایم در همایش روزگار
 با دل هایی پاک ، اندیشه هایی ناب و دستانی هنر آفرین
بُود که از آن آیینی برسازیم.      
                                                                               این چنین باد
                                                                                         این چنین تر باد

                                                                      دکتر هایده صیرفی
 دبیر چهارمین نمایشگاه و مسابقه هنر]ورزش،المپیک و پارالمپیک


مروری بر سومین نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش،المپیک
٢٢-٢٤آبان ماه ١٣٨٦
آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک
به نام یزدان دادار کردگار
و به آفریدگاری و هنرمندی
و به رادی و پهلوانی و خردورزی

 

سومین نمایشگاه و مسابقه هنر، ورزش، المپیک در تاریخ ٢٢-٢٤آبان ماه سال ١٣٨٦ از سوی مرکز مطالعات و موزه آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک در محل آکادمی برگزار گردید. هدف از برگزاری این نمایشگاه نه تنها متعهد بودن به برگزاری سالانه این امر مهم ورزشی- هنری و آشنا ساختن هنرمندان با فضای ورزشی، علمی، فرهنگی، هنری آکادمی است بلکه شرکت در حرکت بزرگ هنری-ورزشی جهانی در المپیک  ٢٠٠٨ پکن بود.
دنیا هر چهار سال یک بار به  دعوت بارون پیر دو کوبرتن بنیان گذار نوین آیین المپیزم به مهمانی دعوت می‌شود و کشور عزیزمان نیز  با یاری هنرمندان در این حرکت ورزشی- هنری شرکت نمود و سفیر  هنرِ نابِ  ایرانی به جهان گردید. چنان که پس از دو نوبت داوری اساتید در دو بخش داخلی و خارجی و  انتخاب آثار طی دو مرحله نه تنها در بخش داخلی افتخاراتی کسب گردید بلکه دو اثر  برگزیده نهایی نیز به بخش بین المللی راه یافت و با کمال افتخار ایران  مقام هفتم جهان را در رشته مجسمه سازی کسب نمود.
درگزارشی کلی از روند شکل گیری و اقدامات انجام شده توسط گروه های هنری و اجرایی این نمایشگاه از آغاز تا پایان باید گفت که در پی فراخوان کمیته بین المللی المپیک  IOC مبنی بر برگزاری مسابقه هنر،ورزش،المپیک  جهت شرکت در بازی های المپیک ٢٠٠٨ پکن و به منظور بسط و گسترش بیشتر جهان هنر و ورزش، مقدمات برگزاری سومین نمایشگاه ومسابقه هنر،ورزش، از سوی مرکز مطالعات و موزه در محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک فراهم گردید. قبول دعوت  اساتید به نام کشور در رشته های گوناگون هنری و  نیز صاحب نظران و دست اندرکاران ورزشی کشور سبب شکل گیری این حرکت ارزنده گردید.
پس از اعلام فراخوان تعداد ۶۲۵اثر از ۲۳۵هنرمند ازطریق پست الکترونیکی و یا ارسال عکس به دبیرخانه ارسال شد.گام بعدی انتخاب آثار توسط  کمیته هنری انتخاب بود .در این مرحله  عکس آثار (بدون نام)  به صورت پاور پوینت برای اعضای کمیته ی هنری به نمایش در آمدو داوران محترم برای هر اثر بر اساس ملاک های مورد نظر نمایشگاه امتیازی در نظر گرفته و آثار را مورد بررسی قرار دادند. در نهایت تعداد ۵۹۴ اثر به نمایشگاه و مسابقه راه یافتند. گام آخر داوری نهایی( در سطح ملی) آثار بود که در این مرحله در یک جلسه ویژه طی ماراتنی چندین ساعته آثار پذیرفته شده مورد ارزیابی نهایی داوران محترم قرار گرفت و نفرات برگزیده سطح ملی  و دیگر رتبه ها به شرح زیر اعلام گردید:
بیانیه هیئت داوران سومین نمایشگاه و مسابقه هنر ،ورزش و المپیک
بنا بررای هیات داوران سومین نمایشگاه و مسابقه هنر ،ورزش و المپیک با استعانت از درگاه پروردگار یگانه و تجلیل از مقام ارزشمند استادان و پیشکسوتان رشته‌های هنری، با توجه به آثار خوب متعدد و به منظور تشویق استعداد‌های جوان، پس از اتمام جلسات داوری و بحث و تبادل نظرات فراوان، ضمن ارج نهادن به جستجو‌ها، تجربه‌ها و خلاقیت‌های هنرمندان ، اسامی برگزیدگان بدین شرح اعلام گردید:
 در بخش آثار غیر حجمی
 در چهار بخش:  نقاشی،  پوستر،  نگارگری،  کاریکاتور برگزیدگان بدین شرح اعلام می باشد:
رشته نقاشی:
در این بخش  هیأت داوران ضمن سپاس از اساتید: رضا بانگیز- ناصر آراسته- هادی جمالی- محمد رضا آتشزاد- پهلوان محمود میران- هوشنگ فرزان-
نفر برتر رشته نقاشی  را بدین شرح اعلام می دارد:

 آقای جمشید حقیقت شناس – با اثری با تکنیک ترکیب مواد بر روی بوم- شایسته دریافت: دیپلم افتخار  ،تندیس و معادل ٧ عدد سکه  تمام بهار آزادی .
 

در این بخش  هیأت داوران نفرات زیر را  نیز شایسته تقدیر دانست:
 آقای حسین شناور – با عنوان آرش کمانگیر -آکریلیک روی بوم- مونا بهرام پور- با عنوان چوگان- اکریلیک روی بوم- خانم رویا تاج بخش با عنوان چوگان و تکنیک گواش و کلاژ - عبدالرحمان تخمچیان- بدون عنوان-تکنیک ترکیب مواد -  عسگر مرادی – با عنوان اسب دوانی
رشته نگارگری:
هیات داوران در این بخش  هیأت داوران ضمن سپاس از استاد رضا بدر السما نفر برگزیده را به شرح زیر اعلام نمود:
آقای  امیر طهماسبی  با عنوان پیام صلح – شایسته دریافت دیپلم افتخار و تندیس و  معادل ٧عدد سکه تمام بهار آزادی
 

در این بخش  هیأت داوران نفرات زیر را نیز شایسته تقدیر دانست:
- خانم الهه زارع – با عنوان آرش گمانگیر - خانم نازنین رهنما – با عنوان چوگان- - خانم عادله عزیزی- با عنوان دو کشتی گیر- تکنیک گوآَش و آبرنگ
رشته پوستر  :
شایان ذکر است که پوستر‌های ارسال شده در این بخش به  راستی بدیع و خلاقانه بودند گزینش نفر اول کاری بسیار دشوارمی نمود:
  نفر برگزیده این رشته آقای کاوه الفتی منش- با عنوان پکن ۲۰۰۸ شایسته دریافت دیپلم افتخار و تندیس  و معادل ٧عدد سکه تمام بهار آزادی
 


در این بخش  هیأت داوران نفرات زیر را شایسته تقدیر دانست:
- آقای داریوش مختاری- بدون عنوان- تکنیک گرافیک - خانم ملیحه تیموری- با عنوان المپیک- خانم مژگان فولاد پور- بدون عنوان -خانم مهکامه جنانی- بدون عنوان– آقای علی لایقی- با عنوان ورزش و المپیک- خانم مریم نجفی – عنوان هنر، ورزش -آقای رضا جمشیدی -آقای محمود نجفی - خانم شیرین فرساد – ورزش و المپیزم
رشته کاریکاتور:
هیات داوران نفر برگزیده را به شرح زیر معرفی کرد:
آقای  قاسم لطفی -  با عنوان ورزش اسکی -  شایسته دریافت دیپلم افتخار و تندیس و معادل ٧عدد سکه تمام بهار آزادی
 
                                                 
در این بخش  هیأت داوران نفرات زیر را شایسته تقدیر دانست:- آقای شهرام رضایی -  بدون عنوان – تکنیک آکریلیک -آقای حسین فراهانی-  بدون عنوان – تکنیک آکریلیک-  - آقای رسول حاجی زاده –  بدون عنوان
 همچنین هیات داوران از هنرمندان دو بخش تصویر سازی و عکس تقدیر به عمل آورد و در بخش تصویر سازی هنرمندان زیر را شایسته تقدیر دانست:
- آقای حمیدرضا مسیبی با عنوان برنده - آقای محمد خدادادی با عنوان بسکتبال
همچنین هیات داوران در بخش عکاسی وتصویر سازی هنرمندان زیر را شایسته تقدیر دانستند
در بخش عکاسی :
 
-آقای علیرضا رحمانی- با عنوان کشتی چوخه - محمد باقر عسگر پور- مهران سبز قبایی - امیرحسین محمودی
بخش تصویرسازی:
- شهرزاد محمدیان – عنوان ژیمناستیک - شهره امیر احمدی- عنوان دوچرخه سواری - لیلا بابا خانی- بدون عنوان
بخش آثار حجمی:
در این بخش  هیأت داوران ضمن سپاس از اساتید:  بهروز دارش- زین العابدین بنایی-  فرهاد ابراهیمی-  جعفر نجیبی- منصور آذری- داوود بانی شرکاء   نفرات اول تا سوم را بدین شرح اعلام می دارد:
نفر اول: خانم سارا راه انجام-  با عنوان سوارکاران – جنس برنز- شایسته دریافت دیپلم افتخار و تندیس ومعادل ۱۲عدد سکه  تمام بهار آزادی
 

نفر دوم: آقای محمد حسین ماموریان –  با عنوان چوگان- شایسته دریافت دیپلم افتخار و تندیس و معادل۹عدد سکه بهار آزادی

 
نفر سوم آقای محمد رضا یزدی- با عنوان ژیمناست ها- جنس برنز – شایسته دریافت دیپلم افتخار و تندیس و  معادل۶عدد سکه بهار آزادی
 

  همچنین هیات داوران نفرات زیر را شایسته تقدیر دانست:
- محمد کردی- با عنوان دوچرخه سوار- بیژن نعمتی شریف – بدون عنوان -  تکنیک مختلط - فرزانه وزیری تبار- یک لحظه- خانم آذر شیخ بهاءالدین زاده -  با عنوان کشتی.چوخه -امین صدرایی طباطبایی- با عنوان بسکتبال-  مژگان ملا حسینی- نام اثر شنا گر- محمود محرومی- با عنوان قایق ران- منصور آذری- با عنوان پنج قاره - سید محمود حسینی- مرتضی شعبانی- با عنوان بسکتبال - راحله کریملو- بدون عنوان -  کامبیز هورسان- عنوان دیسک انداز -عبدالعظیم آذرخیل - پروانه میرآفتابیان- عنوان پیروزی- تکنیک چوب- رضا قره باغی- با عنوان دونده - محمد رضا ذبیح اله زاده- عنوان ارتباط ملل- تکنیک فلز و آهن- بهیان حیدری- عنوان مدال
در بخش هنرهای سنتی
 خانم سامره حبیبی با عنوان قاره ششم- تکنیک قلم زنیخانم ها فهیمه و حمید ه جاهد میر- ( با عنوان جام)
آقای محمد عقیل جعفری با عنوان زور آزمایی رستم وسهراب- تکنیک نقاشی روی کاشی- امیر منصور احمدی با عنوان پهلوان ایرانی- تکنیک کنده کاری روی چوب خانم هیلشر مشایخی- با عنوان ٥حلقه- تکنیک سرامیک - غلام رضا علیزاده راد –  عنوان٥حلقه - سرامیک نیکتا کلالی مقدم – بیجینگ ٢٠٠٨- تکنیک قلم زنی روی برنج
برگزیدگان بخش پارالمپیک  سومین نمایشگاه و مسابقه هنر،ورزش ،المپیک:
در این بخش اسامی نفرات برگزیده بدین شرح اعلام می گردد:
گروه حجمی:
نفر اول هنرمند روشن دل آقای احسان میردامادی با عنوان دوچرخه سوار- شایسته دریافت لوح تقدیر
نفر دوم هنرمند استثنایی خانم نادیه سلیمان زاده – حصیر بافی با عنوان تمثیل ققنوس- شایسته دریافت لوح تقدیر و جایزه ویژه کمیته ملی پارالمپیک
نفر سوم کار مشترک سمیرا زراعتی – وحیده شکرایی-  شایسته دریافت لوح تقدیر وجایزه ویژه کمیته ملی پارالمپیک
گروه نقاشی:
نفر اول هنرمند استثنایی خانم مهسا شهیدی با عنوان تمثیل عروج- نقاشی رنگ و روغن -شایسته دریافت لوح تقدیر و جایزه ویژه کمیته ملی پارالمپیک
شایان ذکر است که هیئت داوران نفرات دوم و سوم این بخش را برگزیده ندانست.
همچنین هنرمندان زیر شایسته تقدیر می باشند:
خانم پریسا خیاطی- مهارت نقاشی آبرنگ- معصومه صوفی- مهارت طراحی روی آینه- الهه سبحان- مهارت طراحی روی آینه- فاطمه دهقان طوزه- مهارت گلیم بافی- مینا طبق چی- مهارت نقاشی روی حصیر- ابراهیم عزتی- مهارت نقاشی برجسته- حامد ابراهیمی مهارت نقاشی برجسته-مینا نظری قزوینی- مهارت تکه دوزی- سعدی محمودی- مهارت نقاشی برجسته- محسن رمضانی – مهارت طراحی برجسته-
 شایان ذکر است که مراسم اختتامیه در محل برگزاری نمایشگاه و با حضور  هنرمندان ، هنردوستان ، مهمانان و اعضای کمیسیون فرهنگ و آموزش کمیته ملی المپیک برگزار گردید.
 در کنار نمایشگاه کارگاه های زنده هنری برگزار شد شامل: طراحی/ خطاطی/ قلمزنی/ اجرای یادمان هنر ورزش با مضمون  کشتی/ بخش زنده طراحی کودکان با مضمون آموزش المپیک، ورزش و کودک، رستم و آرش( پهلوانان اساطیری ایران) / ارائه خرمهره ایرانی/ بخش زنده طراحی کودکان پارالمپیک /نمایشگاه کتب ورزشی.
گزارش آماری نمایشگاه:
تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه:................................................................................ ۶۲۵اثر از ۲۳۵ هنرمند
تعداد آثار پذیرفته شده: ............................................................................................. ۵۹۴ اثر از ۲۱۰ هنرمند
تعداد آثار حجمی: ...............................................................................................................................۱۱۲ اثر
تعداد آثار غیر حجمی : .......................................................................................................................۴۸۲ اثر

 

 

 

 

- بیانیه هیئت داوران  در بخش بین المللی

در تاریخ٢٦ آذر ماه انتخاب نهایی دو اثر حجمی و غیر حجمی  برای ارسال به موزه المپیک لوزان جهت شرکت در مسابقه بزرگ هنری المپیک ۲۰۰۸ پکن توسط اعضای کمیسیون فرهنگ و آموزش و هنر کمیته ملی المپیک و جمعی از اساتید کشور پس از بررسی و بحث های هنری  به شرح زیراعلام شد.
بیانیه هیئت داوران جهت گزینش دو اثر از میان آثار برگزیده اول تا دهم
 در بخش بین الملل:
- اثر ممتاز و برگزیده در بخش  غیر حجمی: آقای جمشید حقیقت شناس با عنوان از یک تا صفر.
 
 
این اثر دارای ویژگی هایی است که از هر نظر شایستگی راه یابی به مسابقه بین المللی را دار می باشد:
- استفاده از نماد خط که هویت نقاشی ایرانی است.
- سادگی و صراحت ترکیب بندی.
- بیان نمادین المان ها ی ایرانی و بین المللی ورزش
 اثر ممتاز و برگزیده در بخش حجم: محمد رضا یزدی با عنوان ژیمناست.
 
 
این اثر دارای ویژگی هایی است که از هر نظر شایستگی راه یابی به مسابقه بین المللی را دار می باشد:
- کل اثر در بر دارنده حرکتی دایره وار و اسپیرالی و حلزونی است که معنای وحدت و هماهنگی دارد.
-  به کار گرفتن خطوط بسیار مناسب و  هارمونیک در کل اثر.
- سبکی و  رهایی و حالت پرواز گونه اثر بدون تاکید بر جسم.
- تاکید بر ورزش از دو جنبه : حرکات آکروباتیک که در ایران از سابقه دیرینه ای برخوردار است و تاکید بر ورزش ژیمناستیک که مادر ورزش ها ست.

شایان ذکر است که دراین مسابقه درمجموع ٣٦ کمیته ملی المپیک از سراسر جهان با ٦١ اثر در دو بخش آثار حجمی و غیرحجمی در این مسابقه شرکت کردند که داوری نهایی این مسابقه  ٢٠ ماه می٢٠٠٨(=٣١ اردیبهشت١٣٨٧) در مقر کمیته بین المللی المپیک (لوزان سوییس) برگزار گردید.داوران این بخش را نمایندگانی از کمیسیون فرهنگ وآموزش کمیته بین الملل  المپیک و متخصصان امر هنر از پنج قاره با هدایت رئیس کمیسیون فرهنگ وآموزش المپیک بین الملل آقای ژیالینگ هی برعهده داشتند که درپایان در دو بخش آثارحجمی وغیرحجمی سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده شدند و پنج نفر بعدی نیزموفق به کسب دیپلم افتخار شدند.لازم به ذکر است آثار برتر در موزه المپیک لوزان سوئیس و بازی های المپیک پکن جهت بازدید عموم به نمایش در آمد.  طبق روال کمیته بین المللی المپیک، مراسم اهداء جوایز این مسابقه همزمان با ششمین اجلاس ورزش،آموزش و فرهنگ که از تاریخ ٤ لغایت ٦ مهر در شهر بوسان کره برگزار گردید ، تنها از نفرات اول تا سوم دعوت گردید و دیپلم افتخار نفرات بعدی به کمیته های کشورها ارسال گردید.

 

 

 


- متن پیام ارسالی  داوری بین المللی کمیسیون فرهنگ و آموزش
کمیته بین المللی المپیک بنا بر گزارش IOC
هیئت داوران بین الملل متشکل از اعضای کمیسیون فرهنگ و آموزش المپیک بین الملل و داوران هنری زبده از پنج قاره جهان سه نفر را برنده و پنج نفر را شایسته  دریافت دیپلم افتخار اعلام کرد. این آثار در موزه المپیک لوزان سوئیس در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. همچنین در نمایشگاه المپیک - اکسپو در شهر پکن چین به نمایش در خواهند آمد. هم زمان با برگزاری ششمین مجمع جهانی ورزش، آموزش و فرهنگ(٤ تا ٦مهر ماه١٣٨٧) در بوسان کره،از سه نفر اول برگزیده برای دریافت جوایز خود  دعوت به عمل خواهد آمد. شایان ذکر است دیپلم افتخار نفرات چهارم تا  هفتم نیزاز سوی IOC ارسال خواهد شد.
نفرات برگزیده   آثار حجمی:
 

 

 

نفر اول از فیلیپین با عنوان: رقص حلقه ها
                                                   
نفر دوم: از مالزی با عنوان: اراده
 
نفر سوم: از گرجستان با عنوان: قهرمان
 

اسامی پنج نفر شایسته دریافت دیپلم افتخار
- نفر چهارم از چین تایپه با عنوان: به پیروزی رسیدن
- نفر پنجم از اکوآدر با عنوان: حرکت
- نفر ششم از هنگ کونک،چین با عنوان: به سوی رنگین کمان
- نفر هفتم  محمد رضا یزدی از جمهوری اسلامی ایران با عنوان: ژیمناست
- نفر هشتم از ایالات متحده آمریکا با عنوان: تعادل
در رشته آثار نقاشی:

 
نفر اول از اسلواکی با عنوان : کٌُشتی
 
 نفر دوم از چین تایپه با عنوان : دو سرعت
 

نفر سوم از ایالات متحده آمریکا با عنوان: آناتومی تیم هندبال
 

 

The jury, composed of representatives of the IOC Commission for Culture and Education and art experts from the different continents, announced the three winners in each category and five further diplomas for runners up.
The public will be able to admire these art pieces in the Olympic Museum in Lausanne as well as this summer at the Olympic Expo in Beijing. The  3 winners will be invited to collect their prizes in Busan, Korea, during the VI World Forum on Sport, Education and Culture to be held from 25 to 27 September 2008.
1st place: Joe Datuin (Philippines) – Dancing rings
2nd place: Mior Mohd Nafis Mohd Zain (Malaysia) – Determination
3rd place: Levan Vardosanidze (Georgia) – Champion
Highly recommended (diplomas)
Hsiang-Chih Shao (Chinese Taipei) – Achieving success
Milton Estrella Gavidia (Ecuador) - Movimiento
To Shui Ming (Hong Kong, China) – Towards the rainbow
Mohammad Reza Yazdi (Islamic Republic of Iran) - Gymnast
Edward Eyth (United States of America) – Balance
Category graphic works (paintings, drawings, engravings, etc.)
1st place: Ivan Patúc (Slovakia) – Wrestling
2nd place: Ching-Yuan Kao (Chinese Taipei) – Sprint
3rd place: Kadir Nelson (United States of America) – The anatomy of team handball
Liu Da Wei (China) – Play Polo
Albert Münch (Germany) – Liu Xiang, World Champion, 110m hurdles
Shahariah Mohamed Roshdi (Malaysia) - Movement
Edmard C. Colmo (Philippines) – Dreams for goals
Nibonth Phokachang (Thailand) – Culture and Olympism

 

 - معرفی هنرمندان  افتخار آفرین دیگر در المپیک ٢٠٠٨ پکن

آقای جمشید مرادیان

 
فارغ التحصیل دانشگاه هنر تهران-مجسمه ساز- متخصص در رشته :تاریخ و فلسفه هنر ، فلسفه تطبیقی شرق و غرب و اسطوره شناسی- عضو انجمن مجسمه سازان- برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی در سطح ملی و بین المللی از سال ١٣٦2 تا کنون

برنده جایزه ویژه در مسابقه بین المللی مجسمه های المپیک ٢٠٠٨ پکن
                                              

 

آقای محمد جمشیدی- متولد ١٣٥٨ تنکابن- فارغ التحصیل رشته طراحی گرافیک تهران، ١٣٨٠
برنده جایزه طراح بین المللی انستیتوی هنر و طراحی آکادمی هنر چین ٢٠٠٨
 

آقای منصورآذری– دریافت تقدیر نامه از نمایشگاه مجسمه سازی استرالیا ٢٠٠٨- با عنوان مجسمه پارالمپیک
 

 


معرفی داوران و ناظران:

آقایان:      
جمشید حقیقت شنا س :نقاش و رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران- امراله فرهادی آردکپان: طراح و گرافیست- عضوهیئت مدیره و دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران - بهروز دارش: مجسمه ساز  و عضو انجمن مجسمه سازان- بهرام عظیمی کاریکاتوریست  و عضو خانه کاریکاتور ایران-فتح الله مسیبی ناظر کمیته ملی المپیک  و بهرام جدیدی ناظر کمیته ملی پارالمپیک- 

 


   

                      

 

 

 

 


بخش لاتین:

   

Contents


Foreword from Mr. Jacques Rogge, IOC President

Foreword from Mr. Philip Craven, IPC President

Foreword from Mr. Bahram Afsharzadeh, I.R.IRAN NOC Secretary General

Foreword from Mr. Mehrzad Hamidi, I.R.IRAN NOPA President

Foreword from Mrs. Haideh Sairafi, Contest Secretary
About the 4th Sport and Art Contest
The 3rd Olympic, Sport and Art Contest at a glance
 winners List in national phase
 winner  List in international phase

Spo

۲۳ بهمن ۱۳۸۷ ۱۷:۱۴
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید