نقطه آغاز رهبری در مدیریت، نگرش انسانی به پدیده ها است

نقطه آغاز رهبری در مدیریت، نگرش انسانی به پدیده ها است
صبح امروز مراسم افتتاحیه دوره عالی رهبری در ورزش زنان با حضور دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک، در ابتدای این مراسم دکتر صالحی امیری ضمن تقدیر و تشکر از عوامل برگزاری دوره عالی رهبری در ورزش زنان، با بیان اینکه مدیریت سابقه ای 200 ساله دارد و ورود بحث رهبری در مدیریت سابقه خیلی طولانی ندارد با معرفی اشکال مختلف مدیریت و شاخص های مهمی که یک رهبر باید داشته باشد به بیان تفاوت های بین رهبری و مدیریت پرداخت.
رئیس کمیته ملی المپیک در بخش نخست صحبت های خود ضمن اشاره به اینکه وظیفه گرایی خصلت اکثر مدیران است گفت: برای این گروه از مدیران مهم این است که مدیران عالی چه وظیفه ای را به ایشان محول کرده اند و کاری به دیگر مباحث ندارند. کسانی برای این مدیر اهمیت دارند که وظیفه خود را به درستی انجام می دهند.
وی افزود: مدیران قانون گرا شکل دوم مدیران هستند که در چهارچوب ضوابط و آیین نامه ها کار می کنند. این مدیران به نتیجه فکر نمی کنند و برای آنها فرآیند مهم است.
دکتر صالحی امیری مدیران امر کننده و مدیران اقتضایی را سطح سوم و چهارم مدیریت عنوان کرد و ابراز داشت: مدیران امر کننده از  دستور دادن و امر کردن و تحکم لذت برده و برای کارمندان خود استرس ایجاد می‌کنند و مدیران اقتضایی به آینده فکر نکرده و بر اساس اقتضای محیط، کار می کنند.
مدیریت مشارکتی یا جمعی و مدیران تحول گرا دیگر سطوح مدیریت از دیدگاه دکتر صالحی امیری بودند که در ادامه به بیان خصوصیات این مدیران پرداخت.
دکتر صالحی در بخش دوم صحبت های خود ضمن بیان اینکه بحث رهبری کاملاً با مبانی و مباحث مربوط به مدیریت تفاوت دارد به بیان شاخص ها و محورهای مهمی که یک رهبر باید داشته باشد پرداخت.
رئیس کمیته ملی المپیک اولین نکته در بحث رهبری در مدیریت را مسئله ای به نام انسان محوری عنوان کرد و افزود: کسی که رویکرد رهبری در مدیریت دارد باید بداند با پدیده ای به نام انسان مواجه است نه با ابزار. بنابراین مهمترین نقطه آغاز رهبری در مدیریت نگرش انسانی به پدیده ها است. پس اولین و مهمترین مسئله، فهم این است که یک رهبر با مجموعه ای از انسان ها و انسان هایی با مجموعه ای از علایق، عواطف، دردها و شادی ها زیست میکند.  و این مطلع ورود به بحث رهبری در مدیریت است.
دکتر صالحی امیری نکته دوم در بحث رهبری را اخلاق گرایی بیان کرد و گفت: کسانی صلاحیت رهبری در مدیریت را دارند که از شایستگی اخلاقی برخوردار باشند.
وی ضمن اشاره به تفاوت های سرمایه که ماندگاری طولانی ندارد و نماد که ماندنی است، نماد بودن را با ذکر مثالی (جهان پهلوان تختی) جزو مهمترین شاخص های یک رهبر عنوان کرد.
دکتر صالحی امیری افزود: رهبران در ذهن کارکنان مانایی دارند چرا که مبتنی بر اخلاق زیست کرده و دارای زیست فرهنگی هستند و استراتژی آنها در مدیریت، اخلاق گرایی است.
رئیس کمیته ملی المپیک در توضیح چهارمین شاخص یک رهبر گفت: کسی برای رهبری در مدیریت صلاحیت دارد که در سیستم اعتمادسازی کند نه اعتماد سوزی. مدیرانی که اعتماد کارکنان و اعتماد جامعه مخاطب را به خودشان معطوف کنند صلاحیت رهبری خواهند داشت.
دکتر صالحی امیری که علاوه بر بیان نکات مهمی در مراسم افتتاحیه، جزو مدرسین این دوره نیز بود در پایان خطاب به شرکت کنندگان دوره عالی رهبری در ورزش زنان گفت: شما در آینده رهبران ورزش ایران خواهید بود، مشروط بر اینکه به مبانی مربوط به رهبری شناخت و آشنایی کامل پیدا کنید.

۷ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید