انقلاب فرهنگی و تغییر گفتمان ملی مهمترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس بود

انقلاب فرهنگی و تغییر گفتمان ملی مهمترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس بود
نشست شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران با حضور دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسئولین، معاونین، مدیران و جمعی از کارمندان ایثار در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک، در این مراسم دکتر سلطانی فر ابراز داشت: از دوران دفاع مقدس به عنوان طلایی‌ترین دوران تاریخ معاصر سیاسی نام می‌بریم. نگاهی به سه قرن گذشته در تاریخ معاصر سیاسی ایران حکایت از وقایعی دارد که در درخشش این هشت سال جنگ تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: دستاورد جنگ باعث شد ملت به خودباوری و خودکفایی برسد. جنگ و دفاع مقدس در ذات خود زایش و بالندگی داشته است و امروز از آن به عنوان طلایی‌ترین دوران نام می‌بریم.
همچنین دکتر صالحی امیری در جریان این نشست که یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران به شمار می رفت گفت: به عقیده بنده اگر انقلاب را تغییر نظام سیاسی بدانیم باید جنگ تحمیلی هشت ساله را انقلاب فرهنگی نامگذاری کنیم و دستاورد جنگ انقلاب فرهنگی بود که از دل آن مفهومی به نام ایثار زاییده شد که یکی از با ارزش‌ترین مفاهیم در فرهنگ به شمار می‌رود و به عقیده بنده اگر انقلاب را تغییر نظام سیاسی بدانیم باید جنگ تحمیلی هشت ساله را انقلاب فرهنگی نامگذاری کنیم.
وی افزود: بر خلاف ادبیات رایج در جامعه و در خصوص جنگ، باید از انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس نام برد چرا که ساختار و ادبیات انسانی در جنگ تغییر پیدا کرد. جنگ بستر ساز انقلاب سیاسی ایران پس از فروپاشی پهلوی بود.
دکتر صالحی امیری در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به مهمترین ویژگی های ایثارگران مانند معرفت گرایی، اخلاق، همدلی و هم نوایی با جامعه، عبور از من برای رسیدن به ما، دگر خواهی به جای خودخواهی، مردم محوری، پاکی در مقابل ناپاکی، صبر و مقاومت و شجاعت در مقابل تسلیم و اسارت، خلق مفهومی به نام ایثار را به عنوان اصیل ترین دستاورد در نظام سیاسی، اولین دستاورد جنگ بیان کرد.
رئیس کمیته ملی المپیک خلق مفهومی به نام سرمایه اجتماعی را دومین دستاورد جنگ عنوان کرد و گفت: دهه نخست انقلاب اسلامی شاخص ترین دوران در 40 سال اخیر بود که باعث بوجود آمدن همدلی مردم جامعه، مشارکت حداکثری و رضایت مردم شد.
امنیت به عنوان سومین دستاورد جنگ از منظر دکتر صالحی امیری بود. وی تعریف امنیت را امنیت اخلاقی، امنیت انسانی، امنیت فرهنگی، امنیت خانوادگی و در مجموع  احساس امنیت در مقابل همه تحولات محیطی عنوان کرد.
دکتر صالحی، تولید قدرت نرم در مقابل جنگ سخت را چهارمین دستاورد جنگ بیان کرد و جنگ تحمیلی هشت ساله را از معجزات انقلاب اسلامی و تنها جنگ تاریخ عنوان کرد که تولید قدرت نرم کرده است.
وی قدرت نرم را از منظر ادبیات انقلاب اسلامی، گسترش ارزش های ملی، ایثار، شهادت، مقاومت، هویت ملی و غرور ملی بیان کرد و در ادامه به تفاوت های فاحش قدرت نرم و جنگ سخت پرداخت.
گفتنی است در جریان برگزاری نشست شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران، از رزمندگان، جانبازان، ایثارگران و خانواده های معزز شهدای شاغل در کمیته و آکادمی ملی المپیک به شرح زیر با اهدای لوحی تقدیر شد.
دکتر کیکاووس سعیدی، اصغر فرخی، حسن واحدی، احمد سعیدی، سید میر حسن نبوی، علیار اسدی، محمود حسینی، علی احمدیان، فاطمه فریدونی، محمد رضا ریاحی، مریم حسینی.
۶ مهر ۱۳۹۹ ۱۴:۰۱
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید