از ورزشکاران نماد ورزش پاک تجلیل شد

از ورزشکاران نماد ورزش پاک تجلیل شد
سمینار ورزش پاک صبح امروز و با برگزاری مراسم افتتاحیه ای با حضور رئیس کمیته ملی المپیک آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، در ابتدای این مراسم دکتر صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک ضمن خوش آمدگویی به حاضرین و تقدیر از عوامل اجرایی سمینار مذکور، تحلیل خود را از منظر اجتماعی، انسانی و فرهنگی در خصوص بحث ورزش پاک بیان کرد.
وی ضمن اشاره به این موضوع که زمانی از توسعه سخن گفته می شود منظور توسعه انسانی است گفت: الگوی توسعه در دنیا از رشد آغاز شد به این معنا که هر جا که رشد داشته باشد توسعه یافته تر است. مباحث متعدی مانند آزادی به عنوان پیش نیاز توسعه، رفاه، عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت از مهمترین اصول توسعه عنوان شده است. اما باید توجه داشت که الگوی توسعه انسانی (فلسفه انسان توسعه یافته) الگوی توسعه در جهان امروز است.
رییس کمیته ملی المپیک افزود: علاوه بر توسعه انسانی، جوامع برای رشد نیازمند سرمایه اجتماعی هستند که خود زیر ساخت سرمایه انسانی می باشد که در مقوله هایی نظیر فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ورزش نمود پیدا می کند.
دکتر صالحی امیری سومین رکن رشد در جوامع را گروه های مرجعی مانند نخبگان هنرمندان، قهرمانان و رزم آوران عنوان کرد و گفت: در ایران هنرمندان و ورزشکاران به عنوان گروه های اصلی مرجع حساب می شوند که می توانند الگو و اسوه جوانان جامعه باشند.
دکتر صالحی در ادامه افزود: مفهوم توسعه انسانی محصولی دارد به نام انسانیت که جمع فضایل یک انسان است. ناپاکیها مانند سمی است که جوهره انسان را تحت تأثیر قرار داده و ناپاک می کند. یک قهرمان ناپاک در ورزش می‌تواند ورزش را تحت تأثیر قرار دهد و به همین دلیل است که ورزشکاران به عنوان یک گروه مرجع از اهمیت بالایی برخوردارند.
دکتر صالحی امیری در پایان ضمن اشاره به اینکه از منظر جهانی ایرانی یعنی انسان برجسته، با اخلاق و پاک گفت: ما نباید تابع الزام آور قوانین باشیم بلکه باید از اخلاق مداری، دینداری و ایرانی بودن تبعیت کنیم.
در ادامه این مراسم فرزانه ترکان رئیس کمیسیون همبستگی المپیک کمیته ملی المپیک ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان گفت: واحد المپیک سولیداریتی پیش از این تنها به فعالیت های اجرایی مشغول بوده است. از سال گذشته و با آغاز فعالیت رسمی کمیسیون المپیک سولیداریتی کمیته ملی المپیک، این کمیسیون به ارزیابی، برنامه ریزی و طراحی برنامه ها و فعالیت های مربوط به المپیک سولیداریتی پرداخته است.
ترکان اولین فعالیت اجرایی شکل گرفته در این کمیسیون که طبق تقویم کمیته بین المللی المپیک شکل گرفت را مربوط به برگزاری دوره آموزشی ارزش های المپیک ویژه دانش آموزان دختر و پسر نوجوان عنوان کرد و گفت: سمینار ورزش پاک که مورد تأیید و جزو مهمترین برنامه های واحد المپیک سولیداریتی (IOC) است، به جهت اشاعه شعارهای المپیک نظیر دوری از تقلب و ناداوری و دوری از مصرف داروهای نیروزا در حال برگزاری می باشد.
وی در ادامه ترویج فرهنگ و اخلاق در ورزش را مهمترین اولویت های سازمان های بین المللی ورزشی بیان کرد و گفت: همایش ورزش پاک از دو محور 1- عدالت و برابری در ورزش و پرهیز از ناداوری و تقلب 2- چگونگی دوری از آسیب و دوپینگ و سلامت ورزش تشکیل شده است.
در پایان این مراسم و با ارزیابی های صورت گرفته در کمیسیون المپیک سولیداریتی کمیته ملی المپیک، از مجتبی عابدینی (شمشیربازی)، حمیده عباسعلی (کاراته)، سهراب مرادی (وزنه برداری) و مرضیه یار خلجی (قهرمان مسابقات جهانی پیوند اعضاء در رشته تیروکمان، به عنوان نماد ورزش پاک تجلیل شد.
شایان ذکر است در این مراسم علاوه بر دکتر صالحی امیری، کیکاووس سعیدی سرپرست دبیرکلی کمیته ملی المپیک، مهین فرهادی زاد معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، دکتر قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک، دکتر نصرالله سجادی مشاور عالی رئیس کمیته ملی المپیک و دکتر سید محمد کاظم واعظ موسوی رئیس کمیسیون روانشناسی ورزش کمیته ملی المپیک حضور داشتند.

۲۲ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۵۷
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید