کتاب فرهنگ نگاره‌های ورزشی ایران منتشر شد

کتاب فرهنگ نگاره‌های ورزشی ایران منتشر شد
کتاب فرهنگ نگاره‌های ورزشی ایران به تالیف و گردآوری محمدرضا ریاضی و با همکاری دکترسید امیرحسینی، دکتر هایده صیرفی، فرزانه پوراسدی، پریسا مهدیزاده فرساد ولیلا دهباشی به همت مرکز مطالعات وموزه آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک و انتشارات کمیته ملی المپیک منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی آکادمی ملی المپیک، دکتر هایده صیرفی - مدیر مرکز مطالعات و موزه آکادمی ملی المپیک – با بیان اینکه کتاب فرهنگ نگاره‌های ورزشی ایران تمامی نقش ونگارها که در ارتباط با ورزش هستند را از همان ابتدا که بر روی صخره‌ها، کتیبه‌ها و یا به شکل مجسمه در ایران حک شده را جمع آوری کرده و تمامی آنها در قالب یک کتاب آورده است، گفت: فرهنگ نامه حاضر، دوره‌ای از تاریخ هفت هزار ساله ورزش ایران را به استناد اسناد و مدارک مکتوب و آثار و اشیای مادی به جای مانده از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره قاجار در برمی‌گیرد.
وی ادامه داد : مدارک تصویری این فرهنگ براساس بازبینی هزاران نوشتار مصور درباره آثار و دست آفریده‌های هنری و فرهنگی و بررسی آثار موجود در دهها موزه در داخل کشور ارائه شده است. حاصل این تلاش نوشتاری- تصویری صورت گرفته، بلکه با پژوهش و استفاده از منابع متون فارسی وغیرفارسی نوشته است.
وی با اشاره به اینکه، بیش از یک سال جمع آوری اطلاعات این کتاب طول کشیده  و اولین کتابی است که در این زمینه به چاپ رسیده است. افزود: دومین جلد این کتاب نیز در حال جمع آوری است و در آینده نزدیک زیر چاپ قرار خواهد گرفت.
گفتنی است کتاب مذکور به موضوعات تصویری مانند؛ ورزش واساطیر، ارابه وارابه رانی، اسب واسب سواری، بازی‌های فکری، پرتاب نیزه، بازی نرد، تزیینات اسب و سوارکاری، تیر وکمان، چوگان، دو و میدانی، ژیمناستیک، شطرنج، شمشیربازی، شنا، قایقرانی، کشتی، بازوبند، مشت زنی و ورزش باستانی پرداخته است.
۷ آبان ۱۳۸۷ ۰۹:۰۰
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید